01 januar 2021

THE SHINING


(UDGIVET FEBRUAR 2012)
Et af Stephen Kings allermest kendte værker er den fremragende The Shining fra 1977. De fleste, der har læst en enkelt King-bog, har læst netop den - og med rette, for det er virkelig et mesterværk. Det er historien om den lille familie, der skal passe det kæmpestore Overlook Hotel i det halve år det er lukket for vinteren, og som de fleste ved, vælter det herefter frem med fortidens spøgelser og ondskab. Jeg læste bogen første gang som meget ung, og det er helt klart en af de bøger, der har skræmt mig allermest. Det er en fantastisk fornemmelse, at ens egen fantasi i fællesskab med disse velskrevne ord kan skabe et univers så uhyggeligt, at man ikke tør læse. Helt samme effekt har den ikke længere, men det er stadig en af Kings allerbedste, og jeg genlæser den med jævne mellemrum.

Filmen af Stanley Kubrick fra 1980 er efter min mening OGSÅ et mesterværk. Den er så umiskendelig Kubrick-agtig, og det er nok derfor, at Stephen King var utilfreds med den. Han er nok det eneste menneske i verden, der synes, at hans egen made-for-TV miniserie fra 1997 er meget bedre. Den fortjener også et ord med på vejen - jeg har den skam også i samlingen, og den er slet ikke så slem endda, bortset fra drengen der spiller Danny. Han er sindssygt irriterende og en af de dårligste barneskuespillere jeg nogensinde har set, men det opvejer vel bare for den ret belastende Wendy i Kubricks version, der bare har så meget andet - vigtigst af alt Jack Nicholson, som jeg ELSKER. Filmen har jeg også haft lidt svært ved at se alene (det hjælper altid at skrue lidt ned for lyden...), men efter snart ti gensyn er uhyggen ved at foretage sig. Det ændrer dog ikke på det faktum, at jeg gerne ser den ti gange mere, og den scorer, ligesom bogen, 9.8 på min skala. Miniserien får 7.0, men det er måske mest fordi jeg er fan - den tåler i hvert fald ikke ti gensyn...

Til efteråret kommer Dr. Sleep, der er en sequel til The Shining. Den følger Danny, der nu er et par og fyrre og bor i New York, og han arbejder på et hospice, hvor han hjælper ældre mennesker med at dø - ved hjælp af overnaturlige kræfter. Jeg glæder mig virkelig meget til at finde ud af, hvad Danny har lavet i alle disse år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar