01 januar 2021

STEPHEN KING-NYHEDER

  

(UDGIVET DECEMBER 2020)
Jeg startede 2020 med at snakke om anden sæson af Castle Rock og tredje sæson af Mr. Mercedes; førstnævnte er siden blevet droppet, imens fremtiden stadig er usikker for Mr. Mercedes, der dog sagtens kan slutte med værdighed efter disse tre solide sæsoner. I februar tog jeg et sidespring og snakkede om Locke & Key, der nu stadig må siges at være yderst King-relevant, da historien er skrevet af hans søn Joe Hill. Anden sæson af tv-serien siges at være undervejs, men intet er sikkert i skrivende stund. I marts var det tid til at snakke om endnu en tv-serie, nemlig den solide The Outsider med Ben Mendelsohn og Jason Bateman i hovedrollerne, mens jeg i april igen var en tur forbi Joe Hill og hans samarbejde med King, der resulterede i novellen In The Tall Grass, der sidste år fik en lunken adaption på Netflix. Maj bød på årets King-højdepunkt, da novellesamlingen If It Bleeds ramte hylderne og gav os fire gode historier midt i en svær tid. 

I juni startede jeg endelig fra begyndelsen med The Dark Tower og hyldede seriens første udgivelse The Gunslinger. Det var virkelig på tide; for selvom jeg allerede har skrevet om bog fem, seks og syv i serien, er de fire første noget helt specielt. Jeg genlæste seriens anden bog, The Drawing of the Three i august, hvor jeg også snakkede lidt om kommende King-projekter, og i september viste jeg min pinligt store samling af ka-tet19-designs frem. Mit udgangspunkt var egentlig en kronologisk genlæsning af King, og den målsætning vendte jeg tilbage til i oktober med Christine, ligesom jeg indhentede noget af det forsømte i november med at snakke om Children of the Corn.

Utroligt nok er jeg på ingen måder færdig med at snakke om Stephen King, og jeg har en løs plan for de næste King-indlæg på bloggen: 

- Det er ENDELIG blevet tid til Josh Boones The Stand, og jeg var relativt tilfreds efter det første afsnit på HBO. Uden at spoile for meget må jeg nævne, at det er en kæmpe ændring at kronologien brydes, og jeg er spændt på at se, om det kommer til at have betydning for karakterudviklingen. På den anden side kender mange efterhånden grundpræmissen i historien, så det giver god mening at gå til den fra en anden vinkel. Når alle ti afsnit er løbet over skærmen, laver jeg et opsamlingsindlæg, og jeg kan allerede nu mærke, at det bliver langt.

- Jeg arbejder i skrivende stund på mit indlæg om tredje bog i The Dark Tower-serien, nemlig The Waste Lands, der nok er min favorit (det er svært at vælge!). Det kommer inden længe, men det er så svært at yde historien den retfærdighed, den fortjener, så jeg skal lige samle mod til mig. 

- Jeg har også et hængeparti med at få set samtlige Children of the Corn-film, men det har været tvingende nødvendigt at holde en pause undervejs, hvis jeg ikke helt skulle miste livsgnisten. Jeg satser dog stadig stærkt på at få bakset et indlæg sammen med vigtige og absurde nedslag fra de enkelte film, og jeg er heldigvis for det meste godt underholdt. 

- Derefter vender jeg tilbage til min kronologiske læsning og kaster mig over den forrygende samling Different Seasons fra 1982, der byder på de ikoniske og fremragende fortællinger om Rita Hayworth & The Shawshank Redemption og The Body (Stand By Me), samt de kuldegysfremkaldende Apt Pupil og The Breathing Method. 

- Om nogle måneder ser endnu en King-udgivelse dagens lys, og mon ikke der også dukker noget andet op i løbet af 2021, så nu må vi se, hvor langt jeg når med planerne. Gode intentioner har jeg i hvert fald masser af! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar