01 januar 2021

ROADWORK

(UDGIVET OKTOBER 2012)
Efter The Long Walk kastede jeg mig over roman nummer to i samlingen - nemlig Roadwork fra 1981. Jeg havde faktisk også skrevet en ret lang anmeldelse af den, men på en eller anden måde fik jeg slettet indlægget, så nu prøver jeg lige igen. Min motivation er dog til at overse, for Roadwork er en af de King-romaner, der har sagt mig mindst. Jeg ved ikke helt hvorfor, det er ikke fordi jeg udelukkende vil læse om monstre og apokalyptiske fremtidsscenarier, men historien om Barton George Dawes var simpelthen for langsom til at komme rigtigt i gang. Udgangspunktet er ellers rimeligt - der skal bygges en ny motorvej i byen, og ruten går igennem både Bartons hus og arbejdsplads, der begge skal rives ned. Barton kæmper i forvejen med sorgen over at have mistet sin voksne søn, og ægteskabet til konen hænger også i en tynd tråd. Han har det mildest talt ikke så godt, og til tider er det næsten ubehageligt at følge hans mere og mere vanvittige eskapader. Stephen King skrev romanen, da han lige havde mistet sin mor. Det kan man godt mærke. Det er bare feel-bad hele vejen igennem, og på en helt anden måde end det normalt er i King-universet. Jeg skal ikke kunne sige, om jeg bare læste den på det helt forkerte tidspunkt (det er en af de eneste jeg ikke har læst tidligere), men for mig var det bare en gang unødvendig og alt for privat lidelse. King var i lang tid ikke tilfreds med romanen og var ikke glad for, at den blev genoptrykt. Det forstår jeg godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar