01 januar 2021

THE OUTSIDER

(UDGIVET JUNI 2018)
Der er aldrig et decideret dårligt tidspunkt for en ny Stephen King-udgivelse, men nogle gange er timingen bedre end andre for mig, og denne gang har den været helt perfekt; The Outsider landede i min postkasse et par dage efter jeg kom hjem fra Boston og mit King-eventyr. Jeg var SÅ klar på en god, lang solo-roman; og lad mig afsløre det med det samme - jeg blev ikke skuffet, for det er noget af det bedste jeg har læst fra Kings hånd i årevis. Første halvdel er en (næsten) straight-up krimi - omend en virkelig god én af slagsen - og i anden del viser Kings kvaliteter som gyserskribent sig i denne temmeligt voldsomme historie om en ikke helt almindelig morder.

Præmissen er ret interessant: Familiefaderen Terry Maitland er en vellidt, Little League baseball-træner i Flint City, Oklahoma, men pludselig også den hovedmistænkte i en voldsomt ubehagelig mordsag, hvor en 11-årig dreng er blevet voldtaget, skambidt og slået ihjel i en kaskade af blod og DNA-beviser fra Maitland. Vores egentlige hovedperson er politimanden Ralph Anderson, som vi følger fra hans skråsikre, offentlige anholdelse af Maitland til han begynder at tvivle på de klokkeklare beviser, der er præsenteret for ham. Maitland har nemlig selv et skudsikkert alibi, og snart er det ikke til at finde hoved og hale i sagen, der kun bliver mere og mere interessant og usandsynlig - og ganske tragisk. Det er meget nemt at komme til at spoile noget af historien, så jeg tør ikke fortælle mere om plottet, men snart får sagen lidt overnaturlige elementer, hvilket kun klæder den.

Og det er her, at Holly Gibney fra Bill Hodges-trilogien træder ind på scenen. Hun er nok en af mine favoritkarakterer i nyere litteratur, og selvom King nogle gange prøver lidt for hårdt at vise, at han virkelig forstår Holly, rammer han alligevel plet med at fortælle om hendes udfordringer med helt almindelige, daglige opgaver, og jeg kunne igen genkende mange af mine udfordringer med OCD og lettere social akavethed i Holly. Hun har udviklet sig enormt siden tiden med Mr. Mercedes - og jeg vil kraftigt opfordre alle til at læse den serie først, hvis man har planer om at give sig i kast med begge dele - og hun er nu en totalt badass, men ganske beskeden privatdetektiv, der gør en afgørende forskel i efterforskningen af The Outsider. Hun har en grundig og logisk tilgang til sagen, men accepterer grundet sine tidligere erfaringer øjeblikkeligt dens overnaturlige aspekt. Det er selvfølgelig belejligt for historiens udvikling, men det virker slet ikke usandsynligt, og det er kun fedt at få lov til at se hende arbejde. Jeg har også høje forventninger til anden sæson af Mr. Mercedes, og ser helt klart seje Justine Lupe for mig, når jeg læser om Holly Gibney.

Holly Gibney er også et stjerneeksempel på en af Stephen Kings kernekompetencer - hans karakterbeskrivelser. Den lettere autistiske detektiv er ikke den eneste, vi kommer helt ind under huden på; vi ser også verden gennem både øjnene på den måske uskyldigt anholdte Terry og hans nemesis, den snart lige så plagede politimand Ralph Anderson. Det er svært at tyde, om disse mænd er gode eller onde eller et sted derimellem, og det er nok ikke tilfældigt at de har så ærkeamerikanske jobs som baseballcoach og politibetjent. Det er typisk for King at skabe den ambivalens omkring mennesker og situationer, man støder på i sin hverdag, og her virker det uhyggelig godt. Han viser også, at han stadig har fingeren på pulsen ved at give et shout-out til Black Lives Matter på første side, og i meget af historien er monstrene i virkeligheden verden omkring os, hvilket er et tema han vender tilbage til igen og igen.

En anden af Kings forcer, der har stået lidt i baggrunden i hans sidste mange udgivelser, er hans eksplicitte beskrivelser af vold og gore - men også her er han fully back! Der er simpelthen så mange klamme beskrivelser af skudsår, slangebid, hjertestop, brændsår og alt derimellem, hvilket for mig kun gør den intense historie endnu bedre. Man er med helt tæt på, nogle gange næsten for tæt på, og jeg tænkte flere gange på 'It', som jeg synes The Outsider mindede lidt om i tema og stil - hvilket bestemt kun er et kompliment. Samtidig var The Outsider helt sin egen. King har skrevet krimier i et stykke tid nu; A Good Marriage er rendyrket krimi, ligesom Mr. Mercedes næsten holder sig fra det overnaturlige. Her er det også blendet ind i historien på en måde, der gør historien om The Outsider ganske plausibel, og jeg er blevet ret glad for dette krimi/horror-mix. The Outsider er Kings bedste i flere år, og jeg sender mine varmeste anbefalinger efter den (men husk lige at læse Mr. Mercedes først).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar