01 januar 2021

STEPHEN KING-NYHEDER

Den verdensomspændende pandemi og medfølgende mere eller mindre totale nedlukning af mange stater og lande har allerede nu haft uoverskuelige og vidtrækkende konsekvenser, men jeg tror jeg taler for alle, når jeg peger på udskydelsen eller aflysningen af flere Stephen King-relaterede projekter som en af de allerværste. Filmatiseringer eller tv-serier over Kings materiale er poppet op som ukrudt i løbet af de sidste tre års tid, og tendensen så ud til at fortsætte - i hvert fald indtil virussen ramte. I dag vil jeg derfor snakke lidt om, hvad der rører på sig i Kings univers, og hvad der desværre er stendødt. 

THE KINGCAST, PODCAST Først på listen er en relativt ny King-podcast, der med bare seksten afsnit allerede er blevet en af de helt store spillere på et ellers godt fyldt marked. Jeg har skrevet om Stephen King-podcasts tidligere, men "The Kingcast - A Stephen King Podcast for Stephen King Obsessives" ligger helt i toppen, så den fortjener en introduktion før en eventuel tredje podcast-anbefalingsrunde dukker op. Værterne er Scott Wambler og Eric Vespe, og de adskiller sig fra de fleste andre nørdede shows ved at have en gæst med i hver episode. Og hvilke gæster! Der er interessante navne som Elijah Wood og Rob Sheridan - men de allerbedste interviews er klart med Mike Flanagan og Glen Mazzara. Det er en fornøjelse at høre talentfulde og vidende mennesker fortælle om deres visioner om at overføre Kings historier til det store lærred, og det er blevet en af de podcasts, jeg ivrigt venter på nye episoder fra. 

THE DARK TOWER, TV-SERIE Interviewet med Glen Mazzara var ekstremt bittersødt at lytte til. Den talentfulde producent og forfatter arbejdede på The Walking Dead i seriens storhedstid, men de sidste TRE ÅR har han brugt alt sin energi på én ting - The Dark Tower. Det nævnte jeg allerede sidste år, hvor jeg dog var en anelse skuffet over at opdage, at serien ville tage udgangspunkt i fjerde bog - men efter at have hørt Mazzaras vision, er jeg SÅ MEGET PÅ! Han er über-nørdet og har - hvis man spørger mig - truffet alle de rigtige beslutninger i fortællingen om den unge Roland; kender karaktererne og deres motivation til bunds, og ved, hvordan den kringlede historie bedst kan formidles. Men vi får det ikke at se, for Amazon har skrottet serien efter pilotafsnittet, og det kan mit hjerte næsten ikke bære. Jeg var så skuffet over Nicolaj Arcels filmversion fra 2017, og det er så urimeligt uretfærdigt, at historien heller ikke denne gang får det publikum, den fortjener. 

CASTLE ROCK, TV-SERIE Der er ikke officielt blevet meldt noget ud, men der er bred konsensus om, at Castle Rock ikke vender tilbage med en tredje sæson. Det er virkelig en skam, for selvom serien var lidt hit-and-miss, var grundidéen med at sammenflette historier og karakterer fra Kings univers rigtig god. 

THE STAND, TV-SERIE Mere sikker er Josh Boones kommende adaption af The Stand, der får premiere på CBS All Access... på et tidspunkt. Det glæder jeg mig virkelig meget til, for selvom romanen er raslet lidt ned af listen over mine favoritter de sidste år, er det stadig en episk og storladen fortælling om jordens undergang - og opgøret mellem det gode og det onde. Rollelisten byder på ret imponerende navne, og jeg er især begejstret for at se Alexander Skarsgård, Owen Teague og James Marsden på den (og selvfølgelig Marilyn Manson, men han optræder vist kun i en lille rolle - og genindspiller The End med The Doors til seriens finale). Meget, meget mindre begejstret er jeg ved udsigten til Whoppi Goldberg som Mother Abagail og Amber Heard som Nadine, men helt overordnet er jeg temmelig spændt.

REVIVAL, FILM I The Kingcasts interview med Mike Flanagan fortæller han naturligvis også om sine filmatiseringer af Gerald's Game og Doctor Sleep, der begge var enormt vanskelige at omsætte til film. Og nu har han kastet sig over en tredje af slagsen - han har overtaget Revival-projektet fra netop Josh Boone, og han siger, at det bliver en virkeligt 'bleak and mean' film, hvis han altså får lov til at lave den. Jeg har aldrig fået skrevet om Revival herinde - en voldsomt mørk roman fra 2014, der ramte mig ekstra hårdt efter min mors død, og jeg må snarest få rettet op på denne forseelse, for den er enormt god. 


LATER, ROMAN Det er heldigvis sjældent, at man skal gå i længere perioder uden at have en ny King-udgivelse at se frem til, og den næste i rækken er netop blevet annonceret. Til marts næste år udkommer 'Later', der er hans tredje udgivelse på forlaget Hard Case Crime (de første var The Colorado Kid og Joyland), der genskaber feelingen af 1940'ernes krimiromaner. King er selv ret vild med formatet og idéen om, at kunne proppe en paperback i baglommen og tage bogen med ud i verden, og selvom det nok ikke bliver et nyt hovedværk, glæder jeg mig til at læse om den unge Jamie Conklin og hans uforklarlige evner.


Der er også meget mere på tegnebrættet - det mest konkrete af de projekter er en reboot af Children of the Corn, og selvom jeg ved, at jeg nok bliver frygtelig skuffet, kan jeg ikke lade være med at glæde mig lidt. Lisey's Story med Julianne Moore er forhåbentlig også stadig på vej, og derudover går der rygter om The Bone Church, The Boogeyman, The Dark Half, The Eyes of the Dragon, From A Buick 8, Jerusalem's Lot, Firestarter, The Girl Who Loved Tom Gordon, The Institute, The Jaunt, Joyland, Mile 81, N. og flere andre, og selvom kun en brøkdel af disse projekter bliver realiserede, løber vi heldigvis ikke tør for King-materiale lige med det samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar