01 januar 2021

THE OUTSIDER (TV)

 

(UDGIVET MARTS 2020)
Vi er blevet forkælet med adskillige Stephen King-adaptioner til både filmlærredet og tv-skærmen de sidste par år, og hans nye udgivelser bliver i øjeblikket samlet op med det samme af de forskellige produktionsselskaber. Det var også tilfældet med 
The Outsider fra 2018 - som jeg i øvrigt mener er en af hans bedste i mange år- der nærmest øjeblikkeligt blev sikret af HBO, og nu er første sæson kommet med Richard Price og - måske lidt overraskende - Jason Bateman bag roret. Jeg kender primært sidstnævnte fra Arrested Development, men han har fået meget ros for Ozark, og her beviser han også, at han sagtens kan tackle de mere seriøse roller. 

Castingen af Ben Mendelsohn i en af hovedrollerne som politimanden Ralph Anderson og seriens placering på HBO er den helt rette kombination til en mørk og til tider langsom historie som The Outsider. Resultatet blev også helt, som jeg havde regnet med, og måske endda endnu mere grå og deprimerende - på den fængslende og gode måde, altså. (Et eksempel herpå er Ralphs søn, der i bogen blot er væk på sommerlejr, men i serien død af kræft, hvilket naturligvis fylder meget hos den fåmælte mand.) Det er næsten umuligt ikke at tænke på den fremragende første sæson af True Detective, men The Outsider er samtidig helt sin egen, og en række af overbevisende skuespilpræstationer får denne overnaturlige fortælling til at virke helt hverdagsagtig og plausibel. 
Jason Bateman selv spiller den elskede baseballtræner Terry Maitland, der højst overraskende bliver anholdt og anklaget for overgreb og mord på en ung dreng fra lokalsamfundet. DNA-beviserne er klokkeklare, og politimanden Ralph, spillet af en perfekt skumlende Ben Mendelsohn, har ikke andet valg end at stole på dem og opretholde sigtelsen mod Terry. Og så er det faktisk svært at sige ret meget mere uden at afsløre en stor del af plottet, men uden at spoile må jeg nævne Cynthia Erivos præstation som Holly Gibney. Jeg har tidligere nævnt hvor glad jeg er for netop dén karakter i Kings univers, og Justine Lupe gør det perfekt som Holly i Mr. Mercedes-serien, hvilket gjorde mig lidt skeptisk over for denne nyfortolkning. Men det er netop det hun er - Cynthias Holly er skabt fra bunden af seriens forfattere, og kun navnet er blevet tilbage, efter Kings insisteren. Og hun er fremragende. En af grundene til, at jeg elsker Kings Holly, er beskrivelsen af hendes udfordringer med OCD, og det har HBO's version ikke - hun har dog tydeligvis autistiske træk, og efter min mening spiller Erivo sin karakter til perfektion. Hun er en af seriens klare højdepunkter. 
Træerne vokser ikke ind i himlen, og undervejs går historien lidt rigeligt ned i tempo. De ti afsnit kunne med fordel skæres ned til seks skarpe timer, hvilket stadig ville efterlade plads til den gode karakterudvikling, for selvom bogen er langsom, bliver det i overkanten på skærmen. Vi bliver introduceret for lidt for mange karakterer, og dvæler lidt for meget ved Ralphs sorg og skepsis for det overnaturlige, og det tager desværre luften af ballonen. Finaleafsnittet retter dog op på et par haltende episoder med et forrygende brutalt shoot-out og en - synes jeg - fin kulmination på historien. 

Jeg kan ikke give The Outsider topkarakter, men den er deroppe af, og det er bestemt en seværdig og solid serie, som man ikke nødvendigvis behøver at være King-fan for at holde af (i modsætning til Castle Rock, der er King fan-service galore), og især i disse tider kan jeg sagtens forsvare at sende en anbefaling efter den. Jeg er dog noget skeptisk ved udsigterne til en sæson 2, men Richard Price afviser det ikke, og andet ville selvfølgelig også være fjollet, når man har folk som Cynthia Erivo og Ben Mendelsohn til rådighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar