01 januar 2021

THE DARK TOWER

(UDGIVET AUGUST 2011)
Stephen Kings svar på Lord of the Rings er serien The Dark Tower, som han har skrevet på i over tyve år. Første bog, The Gunslinger, udkom i 1982, og i 2003 satte han det (foreløbigt) sidste punktum i historien om Roland og hans lange, lange rejse. Jeg har svært ved at beslutte mig for, om slutningen er gal eller genial - men den giver mig i hvert fald lyst til at starte forfra på serien lige med det samme. Eddie, Susannah, Jake, Oy og ikke mindst Roland er blevet mine venner, og jeg har både grint og grædt - mest af sidstnævnte - hele vejen igennem. Det lyder banalt, men jeg føler mig ganske tom indeni ved tanken om, at det nu er slut. J. J. Abrams (ham med Lost) skulle i øvrigt have filmatiseret serien, men fik kolde fødder - om det er godt eller skidt, ved jeg ikke helt. Stephen Kings værker klarer sjældent transformationen fra bøger til det store lærred specielt godt - men skulle nogen prøve kræfter med The Dark Tower, var J. J. Abrams et godt bud. En af hovedårsagerne til, at jeg som udgangspunkt foretrækker bøger frem for film, har noget at gøre med den følelse, bøgerne vækker i mig. Jeg føler, at jeg er inviteret til noget ganske specielt, eksklusivt og hemmeligt, og at det kun er lige netop mig, der virkelig kan forstå og sætte pris på begivenhedernes udvikling. Jeps - når det kommer til bøger, er jeg ekstremt egoistisk.

Det er en virkelig underlig følelse at være færdig. Stephen King har jeg læst lige siden jeg fik lov, men jeg har altid udskudt The Dark Tower-serien på grund af sci-fi-elementet. Set i bagklogskabens ulideligt klare lys har det selvfølgelig været en klar fejl, for bøgerne har vist sig at være noget af det bedste, jeg nogensinde har læst (i hvert fald de første fire) - både King-relateret, men også i det hele taget. Jeg fik også en fornemmelse af at være kommet hjem - jeg har kigget på tegningerne af det skide tårn i min fars bøger lige siden jeg var helt lille, og nu kan jeg endelig knytte en historie til det. I serien møder man også en frygtelig masse personer, der har optrådt i andre Stephen King-værker, blandt andre Pere Callahan fra Salem's Lot og Ted Brautigan fra Hearts In Atlantis, og for en nørd som mig, er det jo en ren fornøjelse at lede efter disse referencer. Internettet har gjort dén side af sagen noget lettere, og jeg ser frem til mange timers research og opdagelse af nye teorier på bøgernes helt egen hjemmeside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar