02 januar 2021

PIL TUSINDTUNGE

  

En forlænget weekend i det nordjyske er noget af det bedste, jeg kan gøre for mig selv, og de sidste dages besøg hos min familie har været særligt hyggeligt og afslappende. Det står højt på min bucket list at få besøgt så mange som muligt af Thomas Dambos trolde - eller i hvert fald dem i Danmark, da jeg formodentligt ikke kommer forbi Kina, Miami, Belgien og mange andre steder lige med det første. Så var nyeste trold i familien, Pil Tusindtunge, heldigvis lidt nemmere at komme til - selvom hun stadig kræver en færgeoverfart og en pæn gåtur på små fire kilometer. Hun er - ligesom sine venner - imponerende godt lavet, og i hendes hænder kan man lægge en sten med et ønske, hvilket gjorde hende lidt ekstra interessant. Af de nye trolde kan jeg nu stadig bedst lide Bjarke Cirkelsten, for jeg er stor fan af, når troldene har hår og skæg. 


Pil Tusindtunge er flyttet ind på Egholm; den lille ø i Limfjorden lige vest for Aalborg, som man kun kan komme til med en fin lille færge, der sejler hver halve time lige ved siden af det indbydende friluftsbad Vestre Fjordpark. Overfarten tager ikke mere end fem minutter, men det giver lige udflugten lidt ekstra, og min snart tre-årige niece var ret begejstret. De små fire kilometer (syv en halv frem og tilbage) går ad grusveje langs marker og gårde, og det er en ganske idyllisk tur, der dog til tider kan føles lidt lang, og som også ville være fin på cykel. Det kan også hænge sammen med det utroligt omskiftelige vejr, der sendte ikke mindre end tre heftige byger i vores retning imellem det ellers fine solskinsvejr - for der var ikke meget ly at finde langs de sparsomt bevoksede veje. Det kunne dog ikke sætte en dæmper på humøret, for det var en virkelig god udflugt, som jeg kan anbefale alle at tage, hvis man har en halv dag til overs i Aalborg. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar