03 januar 2021

HOGWARTS MOMENTS

(UDGIVET APRIL 2021)
Jeg skylder en Stephen King-anmeldelse, men i dag bliver jeg i den lettere ende og viser lidt mere LEGO frem fra samlingen. 2021 har nemlig allerede budt på nye Harry Potter-sæt; fire af dem har undertitlen "Hogwarts Moment" og viser en scene fra et klasseværelse. Det er en meget sød idé, og jeg er ret vild med designet, der lader alle elementer blive samlet i en bog. 

"Herbology Class" er nok min favorit, men det er også et af mine yndlingssteder både på skrift og på film. De tilhørende minifigurer er Professor Sprout og Cedric Diggory, og jeg kan rigtig godt lide, at der er Hufflepuff-vibes i drivhuset. Og så selvfølgelig stakkels Neville Longbottom, der besvimer ved mødet med de hylende mandrakes, og som derfor kan ændre ansigtsudtryk til sovende. Jeg er generelt glad for blomster og planter i LEGO, hvilket nok også giver sættet et lille forspring - det er i hvert fald noget finere end det næste; "Transfiguration Class". McGonagall-minifiguren opvejer dog til fulde den lidt fesne, orange farve, der bestemt ikke føles ret Gryffindor-inspireret, men ellers er det bedste ved sættet, at det indeholder rotten Scabbers. Jeg har rodet rundt i minifigurerne (dødssynd! men virkelig ikke med vilje!), og det er faktisk Ron og Hermione, der hører til sættet - og førstnævnte har altså sin rotte med. 
Min anden favorit er - nok ikke så overraskende - "Potions Class", der var tæt på at vinde alene i kraft af sine minifigurer, for både Professor Snape, Draco Malfoy OG Seamus Finnegan står meget højt på min liste over all-time yndlings-HP-karakterer. Snape kunne dog godt have brugt en opdatering, og der er lidt for mange klistermærker i sættet, hvilket næsten føles lidt som snyd. Men selve designet er det mest imponerende af dem alle, og det er yderst tilfredsstillende at pakke alle delene sammen og lukke bogen. 

Det sidste klasseværelse er "Charms Class" og en helt forrygende version af Professor Flitwick med et imponerende flot skæg - og under skægget er han faktisk også en ganske flot fyr. Jeg har givet ham en cookie på hovedet, fordi jeg følte at det var passende frem for den klassiske LEGO-dut. Ravenclaw-bogen indeholder også Cho Chang og - suk - Harry Potter (som jeg havde sendt til Transfiguration Class), og jeg kunne godt have ønsket mig en anden karakter fra serien end min HP-figur nummer tyve. Klasseværelset er dog ganske fint og kan i øvrigt foldes mere ud, og det er dejligt nørdet at se obskure spells skrevet på tavlerne. 

Alt i alt er bøgerne meget søde, og til 280 kroner stykket er de heller ikke helt urimeligt prissat, men jeg foretrækker nok alligevel de mere klassiske sæt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar