01 januar 2021

FULL DARK, NO STARS (VERSION 1)

  

(UDGIVET FEBRUAR 2011)
Kan det virkelig passe, at jeg i løbet af bloggens første halve år slet ikke har fået lavet et indlæg om Stephen King? Det virker jo helt forrykt, eftersom én af de ting jeg samler allermest på, er Stephen King bøger og (især) film. Jeg har arvet interessen fra min far, der har ALLE Stephen King bøgerne (jeg mangler stadig en femten stykker, tror jeg). Jeg husker tydeligt, da jeg var barn og TV2 viste "It" - min far ville optage den og måtte lægge et tæppe over skærmen imens, fordi Pennywise var for uhyggelig for min søster og jeg. (Det var i de gode gamle dage, hvor fjernsynet skulle være tændt når man optog noget - og kanalskift var strengt forbudt. Vi havde nu også kun DR1 og TV2, så der var ikke så meget at zappe igennem alligevel.) Jeg har så mange begivenheder, minder og historier knyttet til Stephen King, men de må komme løbende, for jeg har nemlig bestemt, at 2011 skal være et SK år. I år skal jeg endelig have læst "Dark Tower"-serien, som mig bekendt (og jeg holder grundigt regnskab) er de eneste Stephen King bøger jeg endnu ikke har læst. 

Derfor virker det faktisk lidt skørt, at mit første Stephen King-relaterede indlæg kommer til at handle om hans nyeste novellesamling, "Full Dark, No Stars", som jeg egentlig ikke er helt vild med. I bogens fire historier får vi eksempler på menneskets nogle gange frygtindgydende natur, og det er bestemt gode (og altså virkelig onde) fortællinger om mord, voldtægt og sygdom. Personligt kan jeg bare bedst lide når uhyggen i SKs univers er af den overnaturlige slags, så jeg vil ikke anbefale, at man starter sit bekendtskab med Stephen King her.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar