01 januar 2021

11.22.63

(UDGIVET DECEMBER 2011)
Det tog mig kun en uge at få læst den nyeste Stephen King, og havde jeg ikke haft min BA hængende over hovedet, havde jeg nok slet ikke lagt den fra mig overhovedet - den er nemlig en rigtig pageturner. Emnet denne gang er time-travel, og befriende nok skal vi ikke høre om skøre videnskabsmænd med avancerede tidsmaskiner, her går vejen direkte tilbage til 1958 gennem et ormehul i baglokalet af en amerikansk diner. Vores sympatiske hovedperson Jake Epping er på en mission - han skal finde Lee Harvey Oswald og forhindre mordet på præsident Kennedy. Men der er nogle år til 1963, og de bliver blandt andet tilbragt i Derry - lige efter børnene fra It (ja, den med klovnen) midlertidigt har reddet verden. Jeg elsker, når Stephen King refererer til sine andre bøger, så for mig var det en helt perfekt start på den syvhundrede sider lange fortælling.

Jeg vil ikke afsløre for meget, men det er virkelig interessant at læse om hvordan en mand fra 2011 oplever 1958. Der er en snert af den følelse man kan få ved at se Mad Men - vi ved alle sammen bedre nu, men det er også nostalgisk, trygt og rart. Okay, det ER trods alt Stephen King vi har med at gøre, så idyllen bliver selvfølgelig brudt af bestialske mord med økser og lignende, men langt hen af vejen er bogen en feel-good, american lovestory. Stephen King skriver om to slags ondskab; den overnaturlige samt den menneskeskabte ondskab, og dette er et godt eksempel på sidstnævnte. Her er ingen rabies-ramte hunde, tvillingepiger i tomme hotelgange eller onde spøgelser, men til gengæld et par helt utroligt usympatiske mænd, der er lidt for glade for at slå på deres koner.

Med 22.11.63 beviser SK (i hvert fald over for mig), at han heldigvis er langt fra at være færdig med at skrive. Hans forrige bog, novellesamlingen "Full Dark, No Stars" var en lille smule skuffende, men nu er han tilbage for fulde omdrejninger. I denne weekend bliver filmatiseringen af en af mine yndlingsbøger "Bag of Bones" i øvrigt vist i USA - jeg glæder mig helt vildt til at se den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar