01 januar 2021

DOCTOR SLEEP

(UDGIVET NOVEMBER 2013)
I Doctor Sleep, Stephen Kings længe ventede opfølger til mesterværket The Shining, følger vi drengen på den trehjulede cykel - Danny Torrence - der nu er blevet voksen. Stephen King har sagt i et interview, at han var nervøs for at skrive en fortsættelse til en bog, som mange mennesker læste da de var 14-15-år gamle og dermed lettere at skræmme. Jeg læste den selv som tolv-årig, og det er en af de mest uhyggelige læseoplevelser jeg nogensinde har haft. Nogle aftener turde jeg simpelthen ikke læse videre, og måtte vente til solen stod op næste dag. Og det er rigtigt - Doctor Sleep skræmte mig på ingen måde i samme grad, men det havde jeg nu heller ikke forventet. Den starter ret brutalt med et gensyn med den rådne dame fra badekarret, og så er vi godt igang.

Dan Torrence burde have al mulig grund til at holde sig fra alkoholen, men han drikker alligevel mindst ligeså meget som sin far. Det samme gjorde Stephen King, da han skrev The Shining, og Cujo kan han næsten ikke huske at have skrevet. Så han kender vist godt det der med at vide, at man gør noget forkert - men man kan ikke lade være. Dans evne til at 'shine' drukner næsten i hans alkoholmisbrug, men efter en total deroute tager han sig sammen, får et arbejde på et plejehjem sammen med en synsk kat og begynder at kommunikere med en pige ved navn Abra ved hjælp af telepatiske beskeder. Hun er i fare, da gruppen The True Knot er efter hende - en slags vampyrer, der lever af nogle børns evne til at shine, og med medlemmer, der er over hundrede år gamle. De er usandsynligt badass og nogle af de mest skræmmende fjender i en King-roman længe. I kampen mod The True Knot ender Danny selvfølgelig på den grund, hvor The Overlook Hotel brændte ned over tredive år tidligere, og det hele er meget spændende.

Doctor Sleep er en rimelig efterfølger til The Shining, men jeg kunne godt have ønsket mig at bogen var mindst dobbelt så lang. Den er godt nok på 486 sider, men det er med stor skrift og mange afsnit, og jeg mangler især at høre noget mere om The True Knot. Nogle af de her mennesker har levet i over hundrede år; hvad har de oplevet, hvor har de været, og hvordan kan de holde ud at være SÅ onde? Jeg er glad for Doctor Sleep, selvom den måske ikke helt levede op til mine forventninger - men de var måske også lidt for høje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar