13 februar 2022

slip unseen into the skein of trees

 
Efter ti arbejdsdage i træk og en ond forkølelse oveni trængte jeg virkelig til nogle fridage, og de blev spenderet på allerbedste vis. I fredags forbarmede min gode veninde sig over mit snøftende, sølle jeg og tog mig med på roadtrip til Lolland og Falster. Første stop var længe ventet - endelig fik vi besøgt Museum Obscurum i Nykøbing Falster, der var en herlig udstilling af naturligvis helt ægte genstande, der dog måske alligevel var lidt 'på grænsen til virkeligheden', som udstillingen også hedder. Bag en hemmelig dør i bogreolen blev vi inviteret ind i samleren Cornelius S.C. Rødders univers, og det var frydefuldt uhyggeligt og helt overordnet rigtig godt lavet.  

Der var alt fra varulve til feer og nisser - med andre ord lige den del af mytologien, jeg er allergladest for. Vi var helt alene på museet, og vi brugte meget lang tid på at studere alle de små detaljer - og på at bryde et kodet brev fra Satankulten. Entréen kostede 65 kroner, og jeg kan bestemt anbefale et besøg, hvis man alligevel er i nærheden. 

Vi spiste frokost i Nykøbing Falster, og så satte vi kursen mod Maribo, hvor vi nåede at besøge allerfineste Frie Vilje inden solen gik ned. Jeg er helt vild med hendes stok af fuglehuse og hendes hår af troldegrene, og jeg er glad for at kunne krydse hende af listen. Lige nu mangler jeg kun en enkelt trold i Danmark, og så prøver jeg at lade være med at tænke for meget på dem, jeg ikke nåede at se, før de blev taget ned igen.  

2 kommentarer:

  1. Fed tur! Tænker straks på “Borkin and Burkes”-butikken fra Harry Potter.
    Boede jeg i nærheden, skulle jeg helt sikkert forbi 🧟‍♂️💀⚰️

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der var ret meget Borkin and Burkes-vibes, faktisk! Og ja, jeg er sikker på, at du også ville elske det, så du må have det i baghovedet, hvis du lige skulle komme forbi Falster engang. :)

      Slet