06 februar 2022

I guess we'll have to move

 

Jeg køber de fleste af mine klodser og sæt hos LEGO selv; enten på hjemmesiden eller i en af de to fremragende butikker i København. Det er ikke det billigste sted, hvilket de heller ikke prøver på at være, men de belønner alligevel med bonus-point og ekstra gavesæt ved køb - og så er servicen helt uovertruffen. Men en gang imellem dukker der et tilbud op, som det er umuligt at sige nej til - og sådan et tilbud faldt jeg over til Black Friday (som jeg jo principielt er imod og alt det der, hvilket nok klinger lidt hult i skrivende stund) sidste år, hvor jeg fik spøgelseshuset med hjem fra Fætter BR for bare 878 kr., mod de 1999 kr. det koster hos LEGO selv lige nu.  

Sættet har nummer 10273 og er en del af det større forlystelsespark-tema, som jeg gerne vil have fat i nogle flere sæt fra, men de fleste (og dem jeg helst vil have) er udgåede. Det er nok meget godt, for jeg bør virkelig ikke sprede min interesse over flere LEGO-serier! Haunted House er nu også ganske fin i sig selv, og kan i øvrigt sagtens stå i udkanten af den række af modular buildings jeg har bygget i efteråret, hvilket er en helt anden historie. Jeg kan godt lide den olivengrønne farve til huset, og selvom jeg normalt ikke er stor fan af brun, passer det godt til husets indretning og de mange hjembragte skatte. 

Den egentlige forlystelse i spøgelseshuset er et "frit fald" fra toppen af tårnet. Elevatoren fungerer upåklageligt, og det er uhyre tilfredsstillende at trække forlystelsen op til toppen, hvor den kortvarigt åbner dørene og derefter giver slip. Jeg synes egentlig også, at forlystelsens bagside er ganske fin - i rigtige forlystelsesparker er noget af mekanikken også synlig, så det ville for mig være unødvendigt at skjule det med flere klodser. Min eneste anke er, at tårnet - selvfølgelig - fylder det meste af spøgelseshuset, og jeg havde egentlig gerne set dem være to separate sæt. Det er ikke rigtig muligt for minifigurerne at gå rundt i huset og interagere med samlingerne, og det er lidt en skam - ligesom det måske er et lidt stenet sted at lave et frit fald.   

Detaljegraden i sættet er helt i top, og det endda uden brug af et eneste klistermærke. I manualen forklares det også, at huset tilhørte den afdøde Baron von Barron (der var en kendt minifigur fra det hedgangne Adventure-tema), og at alle skattene er nogle, han har bragt hjem fra sine utallige rejser. Der er alt fra obelisker, Anubis-hoveder og lysende portrætter til utallige referencer til tidligere LEGO-sæt, og jeg er allergladest for det formidabelt flotte 'Organ of Catarino', der er en hyldest til en afdød LEGO-designer.
Minifigurerne er en lille smule meh. Jeg er ret vild med de uhyggelige tvillingebutlere, men jeg savner de gamle spøgelser, der tilmed også kunne lyse i mørke. Jeg kan godt lide, at de fem gæster er så farverige, og så er det selvfølgelig en fin detalje, at forlystelsen også er tilgængelig for mennesker i kørestol. 

Jeg er ret glad for sættet, og jeg er ekstra glad for, at jeg fik det på tilbud. Den lidt besynderlige - omend nødvendige - indretning trækker en lille smule ned, men mekanikken er sjov, detaljerne er grundige, og så er jeg generelt bare glad for spøgelseshuse og referencer til alt overnaturligt, hvilket nok ikke kommer bag på nogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar